14.1.11

Perkara Best Bila Kemalangan

Assalamualaikum.. pada tahun baru 1/1/11, aku ingat tarikh ni sangat best kalau ada aweks2 ajak aku couple, hahaa. Tapi lain lak yang jadinya bila tarikh 1/1/11 rupanya aku eksiden. Aku tak nak citer lagi kisah kejadian aku eksiden sebab member aku, blogger Zul dah wat entry sal aku eksiden. Nak tau citer tu, klik sini:
http://muhammadzulhusmi.blogspot.com/2011/01/1111-tahun-baru-yang-latest.html

Aku just nak tambah kononnya info tambahan semasa kejadian eksiden:

:: sebenarnya aku tak cerita kat sesiapa pun termasuk family aku punca motor aku jadi tak terkawal. Bukan sebab aku terlelap tapi salah satu puncanya adalah daun kering, tu je boleh bagitahu.

:: masa dalam proses antara hidup dan mati (masa aku ngah teseret atas jalan), aku tak tutup mata dan mulut aku automatic terus mengucap “Allah Akhbar” banyak kali sampai proses seret menyeret atas jalan stop dan aku masih lagi hidup. SubhanAllah. . .

:: aku terbaring dalam longkang lebar di tepi highway, then aku nengok blogger Zul macam tak tentu arah kejap ke kiri dan ke kanan. Mungkin beliau gemuruh kot, Zul suh aku baring sambil dia gi kutip barang2 motor aku yang dah barai. Tapi yang cool skali Amir la, pergh aku nengok masa tu dia macam orang berpengalaman.

:: aku sempat lagi bermain tulang serangka aku yang patah sebab masa tu tak rasa sakit lagi.

:: masa ni aku masih cool lagi then aku gi tempat redup pastu tetiba nak call member aku yang masa aku kat sekolah sangat jarang tegur. Kebetulan lak member aku ni on the way nak ziarah member dia yang meninggal. Masa aku call, dia pon gemuruh jugak bila aku kata aku ngah eksiden tapi disebabkan suaranya yang comel, rasa sakit aku berkurangan, hahaaaha.

baju merah tu Amir
:: rasa sangat teruja bila first time nek ambulans, lagi2 masa abang ambulans tu on sirens, semua kenderaan lain hormat then abang ambulans tu guna skill need for speed dok celah2 jalan, cool !!! Masa dalam ambulans tu la baru aku call family aku.

:: sampai di hospital T****n, Negeri Sembilan, servis boleh tahan la dan ada staf2 yang baik2 dan ada yang perangai macam aku nak suntik ubat tidor kat orang tu. Aku dirawat kat bilik kecemasan dan aku ada nengok pesakit2 kecemasan, ada la sikit rasa insaf, haa..

:: owh, aku lupa nak amek balik t-shirt Amir yang tertinggal dalam ambulans. Sorry Amir.

:: rumah member aku Hafiz yang aku rasa agak susah sikit nak melawat bila cuti sem tetiba tak pasal2 aku and the gang pergi rumah beliau buat pertama kalinya. Lagi tak sangka bila family aku pon pergi rumah dia.

Cukup lah beberapa info untuk dishare. Berbalik pada tajuk besar, nak citer sikit apa yang best bila eksiden ni:


Ada parut ataupun kesan

Kecederaan “sakit” eksiden ni ialah patah tulang ngan luka di pinggang (pedih sangat). So ada la jugak tinggal kesan kat badan aku. Kononnya bila ada parut ni maksudnya orang tu ada pengalaman yang boleh mematangkan hidup orang tu. Kalau parut yang ala2 hero takpe la jugak ni parut2 aku jatuh motor, nanti mesti cucu aku gelak bila aku citer sal aku eksiden. Nasib baik la muka tak calar bebalar, ternyata visor helmet amat membantu.

Tempoh cuti sakit yang panjang

 Biasanya bila rawat di hospital or klinik mesti la dapat cuti sakit kan, pastu leh rehat puas2. Aku kalau bab kesihatan ni cerewet sikit. Bila aku dah sakit, aku mesti nak sihat cepat dan aku tak ghairah sangat ngan surat mc. Aku dah la tak suka pergi hospital pastu dapat lak mc 6 minggu, pergh bapak lame. Cuti lama2 ni memang menyusahkan aku, dah la sekarang aku last sem pastu banyak pelajaran aku tertinggal. Betul2 menyusahkan aku dan ada la sikit rakan2 yang lain.

Tukar barang baru

Banyak barang motor aku dah tukar baru lepas eksiden, terus nampak macam baru lak. Memang rasa cam best bila dapat ganti baru, tapi mana nak cari sumber tuk ganti barang tu? Dah la duit PTPTN tak masuk lagi, family aku lak bukannya yang setiap sorang pakai phone Bluetooth+2 megapixel kamera, barang yang rosak kat motor banyak lak tu, siot tul.

Sebenarnya tak best pon bila kemalangan ni, aku saja tulis ‘best’ sebagai perli pada diri aku. Kemalangan boleh berlaku mana2 je, ternyata aku perlu berhati-hati bila memandu. Aku memang suka bawak motor laju tapi hanya kat jalan yang lurus dan lebar, bila jalan jem ngan sempit aku takut sikit nak pecut.

Tapi ada part yang sangat indah (ayat komsas) bila aku kemalangan. Aku dapat lihat member2 aku secara serius tolong aku, mereka memang baik. Ada juga member yang bagi aku semangat, ada yang call tanya khabar, ada yang risau bila aku tak makan ubat, oh mereka memang sweet . . thanks rakan2.

Ok, sampai sini saja, akhir kata berhati-hati lah di jalan raya. Salam . .


p/s: ada jurulatih kesihatan kata bila kita eksiden yang ada cedera atau luka yang parah, jangan bagi pesakit tu minum air dan mandi, sangat bahaya. Memang betul kata coach tu, masa aku eksiden tu, aku minum air then badan aku jadi tak stabil, aku fikir bukan2 ngan celaru. Macam badan aku jadi terkejut lepas minum air.

p/s: sweater dapat mengurangkan calar2 pada badan.

17 comments:

  1. weh..sakit g ke...huh...bile nk balik...rindu lu bai...

    ReplyDelete
  2. sebab daun kering je..huhu.. parah juga luka eksiden. dlm berita eksiden ade lawak plak..haha :D dulu penah jatuh moto gak, guling2 jauh. bangun2 pening2, tengok, jauhnye me dari lokasi moto jatuh.. @_@

    p/s lawa gmbar yg bawah skali

    ReplyDelete
  3. wakaka. tau xpe ak saspen. seram woo. mcm real lak ak tgk ko jatuh ri tu. ahah.

    ReplyDelete
  4. puncanya, daun kering?
    erkk??

    Aku pun pernah eksiden gak tp time tgh hujan dan aku trjatuh dkat selekoh..Adoi gila sakit dan macam kau cakap visor helmet amat membantu..nasib muka aku tak da calar dan parut, kalau tidak memang abis botol-botol bio-oil dkat kedai tu aku sapu..hehe

    ReplyDelete
  5. auchhhh. better be careful next time. get well soon. :)

    ReplyDelete
  6. @faizlaster:sakit skit2 lagi . .

    dalam masa terdekat balik lah . .

    ReplyDelete
  7. @Azah Skaliskala:just gtau daun kering jek,, yg seterusnya x leh gtau,, heee

    ouch,, kalau pompuan eksiden mesti nampak comot kan,,hahaa

    papepon kene hati2 kat jalan raya walaupun jalan kaki - _ ~

    p/s: gamba tu studio bilik tidor

    ReplyDelete
  8. @zulhusmi:aku dok tunggu bler ko nak dukung aku zul,, hahaa

    sikit lagi mase aku balik la . .

    ReplyDelete
  9. @Jejentik:daun kering tu punca utama tapi x leh g detail lagi,, heee

    nasib bek x teruk mase jatuh tu kan,, visor memang banyak membantu . . ^_^

    ReplyDelete
  10. @Hanis Manis:auchh... ok, i will be careful next time,, hehee

    thanks... (- - ,)

    ReplyDelete
  11. Accident? Nasib baik kamu tak ape2.. Btw, the phone is nokia N70. =)

    ReplyDelete
  12. @.:: Miu Miu ::.:yaa,, sangat 'bernasib baik' jatuh belah kiri,, heee

    owh,, sok saya carik N70, hahaa -_^

    ReplyDelete
  13. Alhamdullilah dah ok :D > Teringat tanya soalan firstday haritu.. em Kenapa dia accident... dah dapat jawapan :D take care ngaa

    ReplyDelete
  14. @aLiSh:alhamdulillah da ok da,,

    mungkin juga sbb cik alish risau sal saya kot,, tu yg da sembuh,, hahaa

    thanks - -- -

    ReplyDelete
  15. ngaaa resau tgk mc 14 hari owh :D

    ReplyDelete
  16. @aLiSh:x best la mc lame2,, x tertarik langsung,, haaa

    ReplyDelete