28.3.10

Karakter: Direka atau sudah Ditentukan?


Salam semua pada mereka2 yang melawati blog inspirasiizra. Blog ni tak sehebat mana pon, just boleh lah untuk dihayati rakan2 sekuliah aku. Sebelum focus pada tajuk entry ni, aku nak citer panjang lebar jap. Hampir sebulan aku mengalami suasana yang begitu mencabar. Test sana sini, assignment tunggang terbalik, peminat blog aku yang tak tentu hala, hahaa(yang tu aku tipu), gossip yang tak kesudahan, dan macam2 lagi situasi yang memerlukan kekuatan psycho. Biasa la tu, nak jadi engineer kena bersedia hadapi situasi yang menggerunkan secara cool.

Tapi disebalik situasi pelik ni, aku dapat suasana yang membahagiakan yang kononnya dapat neutralize masalah2 tekanan. Apa yang membahagiakan tu?

--kalau member sekuliah aku, diorang memang tahu yang aku ni pendiam+pemalu? (dalam kelas je). Tapi diorang tak tahu di sebalik perwatakan aku tu, aku suka ambil kesempatan (yang baik2 jek). Sejak akhir2 ni, aku ada la 2-3-4 kali lepak ngan girl2 sekuliah secara sendirian. Kenapa perkara ni membahagiakan? Coz aku tak pernah lepak ngan diorang secara sendirian coz aku ni membosankan. Bila aku lepak ngan diorang, rasa tenang jek dan diorang sebenarnya baik, hahaaa. Dan dengar citer, kebanyakkan girl2 sekuliah ngan aku masih malu bila lepak ngan aku?????

--tambah lagi kenalan wanita baru di uthm. Itu pun mereka yang starting tegur aku dulu. Tu aku cakap, aku ni ada aura yang terpendam,hahaaaa…. (mesti kena bahan kat kelas nanti)

--ada la member cemerlang yang aku tak harapkan dia akan tanya pasal pelajaran kat aku, tetiba dia tanya aku pasal subject ***, nasib baik aku dapat jawab soalan dia time tu. Aku rasa dia tak tahu lagi yang aku ni bukannya pandai cam dia.

--menjadi tumpuan member2 termasuk lecture sekali. Sebab per? Coz Lomo. Member2 aku begitu keterujaan sangat nak nengok gambar yang dah cuci. Tapi aku tak tunjuk pon coz aku teruja nengok diorang teruja,hahaaa… Lecture lak terkejut bila aku keluarkan kamera fish eye 2, dan aku tengok macam diorang berminat ngan kamera tu walaupun aku cakap tu kamera filem.




Antara contoh gambar terbaru yang aku tak tunjuk lagi. Naper colour gitu? itu lah Lomo


--hampir menjadi topic bualan yang membawa kekecohan. Apa tu? Ntahla, masa aku borak2 ngan girl ni, tetiba dia tukar topic pastu cakap sal mengorat. Ayatnya lebih kurang gini la: ‘bila ko nak masuk line, rugi nanti ko tunggu lama2, cakap jela kat dia’. Pastu keluarlah ayat jiwang dia, cinta itu buta lah, cinta itu bahagia la, cinta itu senget lah. Aku tak pasti sapa perempuan yang dia maksudkan dan kalau dia sebut nama pompuan tu pastu didengari member2 aku yang kuat bahan, perghh memang malu gila aku.

Cukup sampai sini saja aku bebel kejap. Now kembali pada tajuk utama, karakter manusia. Kenapa aku tulis entry pasal karakter, coz aku tertarik ngan kelakuan manusia yang penuh misteri. Korang tahu kan camna karakter korang bila bersosial, bila bersendirian, bila kesedihan dan macam2 lagi.



Satu lagi korang pernah jugak try aplikasi atau baca kat mane2 pasal di sebalik tarikh lahir korang. Bila kita masukkan tarikh lahir, lepas tu korang baca maksud tarikh korang tu. Ada yang tepat dan ada juga yang mengarut cerita pasal diri korang. Menda alah ni memang ada kaitan dengan karakter manusia.

Aku ada terjumpa aplikasi tarikh lahir (exceel) kat laptop aku. So aku try la masukkan tarikh lahir aku dan resultnya aku rasa memang tepat pada diri aku. Untuk kepastian, aku try di aplikasi di facebook pasal tarikh lahir dan resultnya tak seberapa nak menarik dan kurang tepat pasal diri aku. Nak tahu apa result pasal tarikh lahir aku? Nanti dulu, biar aku rungkaikan skit karakter aku.

Secara fizikal:
--tinggi tapi kekurangan berat badan
--warna kulit: asalnya putih but time skolah aktif sukan lasak, now ….
--warna mata coklat
--rambut panjang aset penting
--pencinta muzik dan puisi indah
--suka bersukan: takraw, marathon, …….

Secara dalaman, through my heart, hahaaa:

::kurang bercakap: kalau nak diikutkan aku memang kurang cakap sejak dari skolah lagi. Sampaikan cikgu ada perli aku “kamu ni kalau nak beli baju memang senyap jela, kan”. Aku tak tau nape aku malas sangat nak cakap.

::pemalu: yang ni aku tak tipu, aku lagi segan bila cakap ngan pompuan. Bukan nak tunjuk macho atau minta simpati tapi itu lah hakikatnya. Asal pompuan tu pandang mata aku bila cakap, aku cakap tanpa pandang muka pompuan tu. Tapi bila lame2 cakap ngan pompuan tu, aku kurang skit segan. Aku jadi tak segan bila aku mesej ngan pompuan tu ataupun ada member lepak skali ngan aku, tu pun tak banyak cakap gak.

::mudah kesian:aku memang mudah kesian kat orang tu bila keadaan dia buatkan suasana simpati. Sejak dari kanak2 lagi aku ada perasaan ni. Antara contoh yang berlaku di uthm:

--aku beli printer untuk kegunaan aku selain nak kenakan bayaran skit pada member aku yang nak print. Tapi bila member aku guna printer aku, aku nak minta bayaran skit tetiba tak jadi lak. Aku rasa cam kesian la kat member aku tu, rasa cam dia harap sangat pertolongan aku. Last2 free jugak. Kalau member yang perasan, dia hulurkan sikit duit tapi tu pun aku serba salah nak ambil.

--now aku berkecimpung dalam Lomo, so kena la guna duit untuk develop filem. Aku ingat bila dah siap cuci gambar nak tunjuk gambar tu kat member aku dalam pendrive jek tapi gambar yang dah diedit copyright. Kalau nak gambar asal, aku nak la kenakan bayaran skit je. Tapi bila diorang asyik tanya je bila nak tunjuk gambar, seolah2 muka diorang terpancar cahaya kesian+harapan menyebabkan aku bagi jugak tengok gambar asal tu kat diorang. Rasa bersalah lak bila tengok diorang nak sangat nengok gambar.

--aku kalau nak isi minyak moto, isi time takde member tumpang aku. Tapi dalam keadaan terdesak, aku isi jugak walaupun ada member tumpang (selalunya waktu nak pergi kelas). Kalau member yang baik, dia hulurkan duit skit tapi aku tak ambil pon duit tu dengan alasan mungkin dia lebih perlukan duit tu. Lagipun bukannya selalu naik ngan aku.

::kongsi rezeki: masa aku masih sekolah lagi, kalau ada duit lebih skit, aku belanja la member aku makan minum skit. Tapi bila di Uthm, aku rasa tak pernah pon belanja member aku. Bukannya kedekut, tapi aku masih tak mampu lagi. Kalau waktu sekolah duit sentiasa masuk tapi di Uthm, family aku tak mampu nak bagi duit setiap bulan coz diorang bukannya kerja besar pon. Sebab tu bila ada member yang nak belanja, aku suka cari alasan nak mengelak dia belanja aku tak pon aku cepat2 blah tempat lain. Kalau terpaksa pon, aku jamah sikit je. Aku rasa tak adil lak bila aku tak berjasa pada member, tetiba member nak belanja aku. Tapi ada sorang member aku ni, aku tak dapat nak mengelak, coz ayat yang dia guna buat aku rasa berdosa tak terima pemberian dia. insyaAllah, kalau aku dah mampu, memang aku belanja member2 sekuliah.

::mendengar masalah: aku suka bila ada member kongsi masalah lagi2 masalah perasaan. Bila kat Uthm, aku tak tunjukkan yang aku minat berkongsi masalah tapi aku still ambil tahu masalah diorang cuma tak bersuara jek coz kurang pengaruh, hahaa..

::lebihkan perasaan orang lain dari fikirkan diri sendiri: maksudnya bila aku nak minta bantuan dari member, aku fikir dulu apa reaksi dia lepas tu. Bila aku nak minta tolong, kalau aku tengok dia busy skit (cam ngah main game, ngah baca buku) aku tangguh kejap permintaan aku. Mungkin sebab aku tak suka susahkan orang lain, biar aku yang susah asalkan aku tak susahkan orang lain.

--aku rasa sem ni yang banyak problem. Masa awal2 sem 4 lagi dah problem besar. Disebabkan member punya pasal, aku jadi serabut fikirkan camna nak ambil motor balik ke johor. Mulanya aku nak ajak sorang member follow aku balik temankan aku bawak motor ke johor tapi aku fikirkan balik ada ker member nak gadai nyawa semata-mata nak teman aku. Yela Kajang ke Johor boleh tahan jauh, pastu naik motor lak tu, memang safety nak selamat tu 50-50 la. Last2 aku g sorang gak.

--Kalau di Uthm, aku jarang pinjam assignment member aku secara direct, kena pakai orang dalam gak. Kalau nak pinjam dari lelaki, reaksi muka dia mesti berubah dulu, kalau perempuan lak, kena ada alasan yang kukuh baru boleh pinjam. Cuma baru2 ni, first time aku pinjam assignment m*** dari girl, tapi aku tak tahu apa reaksi dia bila aku minta pinjam assignment dia, harap dia tak marah la.

::kurang berharap: bila harap sesuatu mesti tak dapat apa yang aku harapkan. Semuanya hampir2. Aku dah biasa situasi camni, lagi2 member yang tak ingat member, orang jaga barang dia elok2, dia jaga barang kita buat tak endah jek.

::pendam perasaan: aku kurang tunjuk reaksi pada member aku. Cam contoh kalau member aku ada gajet cool, aku just tunjuk teruja aku biasa2 je padahal dalam hati teruja gila, rasa macam nak belek puas2. Sebenarnya aku rasa seronok bila borak2 ngan girl sekuliah aku, tapi aku tak mampu nak luahkan perasaan tu.

::jaga perasaan orang lain: aku memang sentive kalau perasaan member2. Aku memang jaga perasaan diorang dan aku rela undurkan diri dulu jika tu yang mampu selamatkan keadaan.

** tapi selalunya ramai yang tak kisah perasaan member, orang dah buat baik dia buat palat lak.

Ok, aku dah citer serba sikit karakter aku tapi tak semua la aku cerita kan, kena jaga privasi jugak. So ini result tarikh lahir yang aku ada kat laptop aku. Apa yang terpapar tu memang tu lah diri aku.


So, lain manusia lain karakternya. Persoalannya sekarang karakter manusia direka sendiri oleh manusia atau sudah ditentukan oleh ‘di atas’?

p/s: aku ada tagged la sorang member pandai senyap2 untuk challenge markah test untuk prosess meningkatkan kemajuan diri aku. Tapi aku takleh lak kalahkan dia. Memang aku respek la kat dia dan aku teringin nak blajar ngan dia.

p/s: sebenarnya entry ni aku ada luahkan perkara yang puas hati ngan tak puas hati.

p/s: Korang yang perangai pelik tu, tolong la jaga perangai tu. Nak gurau pon fikir la dulu, jaga hati member. Bila nak berseronok pon jangan lah sampai susahkan member. Bila kena kat ko balik pandai nak merungut sampai maki2. Ko buat kat orang tu ko tak pernah fikirkan apa yang terjadi bila ko jadi macam tu. Orang sungguh2 buat baik, balasnya macam sampah. Betul kata member yang sorang ni, orang takkan ingat kebaikan yang member lakukan, sebaliknya orang akan ingat apa yang member buat jahat kat dia. Sem 4 dah nak abeh, jangan cuti nanti penuh dengan perasaan dendam coz perbuatan ko yang tak guna akal. Walaupun ko minta maaf di hujung2 sem, ko pasti ker kemaafan ko tu betul dimaafi oleh orang tu???

-----off recodrs------

0 bengang:

Post a Comment