19.4.09

Dari Kawan Berubah ke Kekasih



Harini banyak lak idea mencurah curah dalam otak aku ni. Masa ni jam menunjukkan pukul 3:55 pagi dan aku berkarya dalam bilik. Rakanku yang sorang ni masih lagi di bilik member lain untuk mencipta rekkod dunia (lihat entry sebelum ni). Alhamdulillah, blog aku sikit2 sudah mula dikenali korang. Aku tengok di shoutMix Chat aku sudah ada orang chat di situ. Thankz korang2 coz sudi usha blog aku sekejap walaupun blog aku ni tak seberapa. Untuk peringkat permulaan, biarlah blog aku tu seburuk buruknya coz aku masih lagi baru. Bila aku dah mahir, disertakan pula entry aku dah banyak, memang aku cantik2 kan blog aku lagi cantik dari blog korang (tatabahasa kurang sopan).

Cerita kali ini pula pasal kawan. Aku jadi doktor cinta.

Bagi korang yang lelaki tu, mesti ramai kawan perempuan kan. Mesti punya la kan. Aku ingat lagi masa aku sekolah menengah, aku hamper tiada kawan perempuan. Sebab apa? Malu punya pasal la. Masa tu kalau aku perempuan cakap dengan aku sambil bertentang mata, aku dah start la keseganan (penyakit kot). Tapi sekarang tidak macam dulu lagi, di uthm ni aku dah banyak kawan sama perempuan sampai ada yang meminati aku (poyo giler). Sama juga bagi korang yang perempuan tu, mesti ada kawan lelaki.

Berbalik pada tajuk, dalam ramai2 kawan korang tu, mesti ada satu yang special buat korang kan. Yang sorang tu buatkan kita rasa selesa berhubung dengannya ( bukan buat hubungan negative ye). Bertahun menjalin hubungan atas dasar sahabat sejati, rakan setia yang sanggup bersusah bersama dan bergembira di saat kamu mahu meluah segala suka-duka, kini segalanya berubah. Jantung bagai disentap apabila bertembung dengannya bahkan tiba-tiba membuatkan hati berdebar-debar dan jatuh cinta tanpa disedari apabila perasaan itu muncul di celah persahabatan yang dijalin. Jika dulu, kamu anggap dirinya seorang sahabat sejati, sanggup berkongsi suka dan duka serta menjadi teman paling setia mendengar masalah, kini lain pula situasinya. Dahulunya sahabat yang selama ini dimahkotakan sebagai teman biasa kini bertukar menjadi kekasih istimewa. (ceeeh, ayat2 cinta la pulak)

So, kalaulah kamu dah rasa ingin menjadikan rakan kamu tu sebagai kekasih, maka anda kena tahu beberapa aspek berikut untuk menambahkan keintiman hubungan anda:


  • Anda harus menyukai seluruh peribadinya. Perlu juga tahu perubahan hatinya, perkara yang membahagiakannya jika menjalin hubungan cinta dengan anda dan perkara yang perlu dihindari.


  • Anda sanggup menempuh suka dan duka bersama tidak kira apa juga rintangan yang dihadapi berbanding sewaktu menjalinkan hubungan persahabatan dulu.


  • Anda mengenali ibu bapanya dan diterima baik oleh mereka. Yang pasti, anda seharusnya mempunyai nilai positif yang membawa ke arah kebahagiaan kedua-dua pihak.


  • Hindari sifat cemburu dan syak wasangka atau kurangkan sifat cemburu anda jika pasangan anda itu berhubung dengan orang lain. Jika anda dan pasangan anda sudah mengenali hati budi masing2, maka mesti anda akan setia bersama.

Apabila aspek ini diberi keutamaan, maka eloklah dipercepatkan ke jinjang pelamin. Sekadar kekasih sampai setahun dua cukup la tu. Bila sudah berkahwin tu, berbahagia lah dan setia hingga maut yang memisahkan.



Syahdu sungguh topic aku ni. Mak ayah aku dulu pun berkawan jugak masa sebelum kahwin. Korang lak macamana hubungan dengan kawan. Lagu tema yang sesuai pasal tajuk ni, Dua Hati Menjadi Satu (cuba teka lagu siapa tu). Yang pasti, aku tiada lagi kekasih buat masa ini. Lepas ni ada la kot. Salam

7 comments:

  1. hoho .. saya bercinta selepas berkahwin
    lebih bahagia :)

    ReplyDelete
  2. mesti kene paksa sama family kan,,
    hahaaa,,
    gurau jela,,

    terpulang pada kehendak masing2 ..

    ReplyDelete
  3. ish ko nie kan pepndai je...
    xbaik tuduh org seske ati..
    dh jodoh nk wat cmner.

    ReplyDelete
  4. huhu ni la yg terjadi kat aku...aku ditglkan awek aku sbb org ketiga..laki tu slalu amik brt psl dia..slalu jd tpt mengadu..klu aku ada gaduh2 dgn dia, laki tu la yg bg smngt kt dia..last2, ada prasaan syg kt laki tu..cam hmpeh je...cam la aku ni truk sgt...

    ReplyDelete
  5. hahaaa,,
    sepatutnye ko kene ajak awek ko
    g shoping setiap hari,,
    pasti due suke,,

    ReplyDelete
  6. huhuh..this happened to me..
    really appreciate him rite now..
    we owez spend tyme 2gether,,so he knows me well..
    n could accept every single thing bout me..my past,,my present n my future..
    but i've prob,,get jeles easily..feel pity to him..its look like i dont trust him..
    i do reallly trust him..but..huhhh...
    rse cm nk tembak kpale sndiri ble otak mula pkir bkn2 psl dia...aaaaaaaaaa...sian dia...

    p/s:mnyibuk jap..kisah ni lbh kurg,,sbb tu mnyelit jap..dr kwn baik jd kekasih...hehe..pas grad 2011,,insyaAllah ktorg kawin..hehe..

    ReplyDelete
  7. hohoooo,,
    laki biasanya kuat cemburu,,,

    2011 nak kawen,,
    bagusla tu,,
    moga2 berbahagia....

    ReplyDelete